Zajęcia z pedagogiem specjalnym z elementami terapii behawioralnej
Na czym polega?
Zajęcia z pedagogiem specjalnym z elementami terapii behawioralnej – jest to proces długotrwałych oddziaływań o charakterze terapeutycznym. W zajęciach z pedagogiem dominuje podejście pozytywne. Zajęcia w tym podejściu skupiają się na wzmacnianiu zachowań prawidłowych (akceptowalnych społecznie) oraz wygaszaniu zachowań nieprawidłowych (nieakceptowanych społecznie). Wygaszanie następuje nie przez wzmocnienie negatywne, ale przez brak wzmocnienia pozytywnego. Dodatkowo istotne w procesie terapii jest nastawienie na współpracę z rodzicami.
Głównym celem terapii jest wspieranie dziecka z trudnościami i deficytami rozwojowymi we wszechstronnym rozwoju w zakresie wszystkich jego obszarów – emocjonalnym, poznawczym, społecznym, fizycznym.
Zajęcia ukierunkowane są przede wszystkim na wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych oraz na pokonanie trudności, przy równoczesnym wzmacnianiu pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości.
Metody pracy z dzieckiem dobierane są w zależności od jego problemów, biorąc pod uwagę wiek i poziom rozwoju.
Dla kogo?
Zajęcia z pedagogiem specjalnym kierujemy do dzieci z:
- ADHD
- ADD
- niepełnosprawnością intelektualną
a także dzieci z zaburzeniami:
- ze spektrum Autyzmu
- rozwojowymi
- zachowania
- opozycyjno – buntowniczymi
Dodatkowo przeprowadzamy diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka.
NA CZYM POLEGA?
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dziecka – jest to proces, w trakcie którego wyjaśniamy przyczyny trudności w niepowodzeniach szkolnych lub w zachowaniu. Proces diagnozowania i jego wynik ma charakter wieloaspektowy. Każdy zgłoszony problem ma swoją specyfikę, która wpływa na dobór czynności diagnostycznych. Dlatego stosuje się różnorodne metody i techniki badawcze.
Podstawową formą jest wywiad (dostarcza on nam wiadomości o najwcześniejszych latach życia, opiera się na informacji uzyskanych od rodziców), rozmowa, obserwacja oraz testy psychologiczne i pedagogiczne. W procesie diagnozowania używane są wystandaryzowane, rzetelne, trafne i wiarygodne testy, między innymi z pracowni testów psychologiczno-pedagogicznych. Służą one do oceny rozwoju intelektualnego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego.
Opinia wydawana po badaniu jest adekwatnym opisem badanego, podaje istotne cechy jego funkcjonowania oraz zawiera zalecenia, czyli realny plan pomocy w szkole oraz w środowisku rodzinnym.